Svar: Modermælkserstatning i babymad
15. januar 2024
Alder:
4 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev :)
Jeg har for en sikkerheds skyld kontaktet Sundhedsstyrelsen for at høre, om der var kommet nye anbefalinger, som jeg ikke var opdateret omkring - det er der dog ikke. Du skal stadig tilsætte både modermælkserstatning og fedtstof i grød og mos til din dreng.
Sundhedsstyrelsen henviser til bogen "Mad til små - fra mælk til familiens mad" 2020 (se side 99), hvor de blandt andet beskriver, at børn har brug for ekstra energi via deres mad, og det er vigtigt at sikre, at barnets mad er energiholdig nok. Derfor er anbefalingen:
- Til hjemmelavet grød og mos skal du tilsætte fedtstof og modermælkserstatning, evt. som pulver.
- Til færdige grødprodukter og børnemad på glas skal du ikke tilsætte ekstra fedtstof, da energiindholdet er højt nok i forvejen
Sundhedsstyrelsen skriver derudover, at madens energitæthed kan være så lav, at barnet ikke kan spise de mængder, der skal til for at dække energibehovet. Man risikerer, at barnet ikke vokser, som det skal.
Eksempler på mad med lav energitæthed er f.eks. tynd grød eller grød udelukkende lavet på vand og gryn eller grøntsagsmos kun tilsat kogevandet.
Så - du har ret. Du bør tilsætte modermælkserstatning og fedtstof i din drengs grød og mos, også selvom han får flaske.
Det var godt, du skrev og spurgte :)
Fortsat god appetit - og held og lykke med maden:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske