Svar: Modermælkserstatning i babymad

15. januar 2024

Alder:
4 mdr.

Kære Signe

Tak for dit brev :)

Jeg har for en sikkerheds skyld kontaktet Sundhedsstyrelsen for at høre, om der var kommet nye anbefalinger, som jeg ikke var opdateret omkring - det er der dog ikke. Du skal stadig tilsætte både modermælkserstatning og fedtstof i grød og mos til din dreng.

Sundhedsstyrelsen henviser til bogen "Mad til små - fra mælk til familiens mad" 2020 (se side 99), hvor de blandt andet beskriver, at børn har brug for ekstra energi via deres mad, og det er vigtigt at sikre, at barnets mad er energiholdig nok. Derfor er anbefalingen:

- Til hjemmelavet grød og mos skal du tilsætte fedtstof og modermælkserstatning, evt. som pulver.

- Til færdige ...

Annonce

... grødprodukter og børnemad på glas skal du ikke tilsætte ekstra fedtstof, da energiindholdet er højt nok i forvejen

Sundhedsstyrelsen skriver derudover, at madens energitæthed kan være så lav, at barnet ikke kan spise de mængder, der skal til for at dække energibehovet. Man risikerer, at barnet ikke vokser, som det skal.

Eksempler på mad med lav energitæthed er f.eks. tynd grød eller grød udelukkende lavet på vand og gryn eller grøntsagsmos kun tilsat kogevandet.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Så - du har ret. Du bør tilsætte modermælkserstatning og fedtstof i din drengs grød og mos, også selvom han får flaske.

Det var godt, du skrev og spurgte :)

Fortsat god appetit - og held og lykke med maden:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg